Výrazné změny ve Formuli 1
Letošní sezóna je pro závodníky F1 naprosto výjimečná. Po dvaceti letech došlo k největším změnám v úpravách monopostů, a jak jsou tyto změny podstatné, se ukázalo již v prvních podnicích.
Turbomotor
Největší změnou a povinnou úpravou je turbomotor. Ten nahrazuje osmiválec a je šestiválcem. Také otáčky jsou nižší, dosahují hodnot maximálně 15000 za minutu. Je využíván nový systém sběru energie s označením ERS.
Mnozí fandové Formule 1 zde poukazují na neobvykle tichý chod motoru, což snižuje zážitek a pocit ze silných strojů. Původní obsah byl 2,4 litru, dnes činí tato hodnota 1,6 litru, jedná se tedy o poměrně velké snížení komplexního výkonu.
Výfuk
Místo původních dvou výfuků po stranách, je nyní umístěn na vozech povinně pouze jediný výfuk, který se nachází uprostřed. Díky tomu neproudí přes křídlo tolik zplodin a nedochází ke snižování účinku přítlaku.
Zelená revoluce
Také F1 bude více ekologická, díky přicházející zelené revoluci. Ta spočívá především v menší spotřebě paliva. Nyní bude asi o 30 procent nižší. Dřívější povolený obsah nádrže činil 150-160 kilogramů paliva, nyní je to pouhých 100. Jezdec ovšem bude moci přepínat mezi klasickým palivem a elektronickým systémem ERS, který nahradil původní KERS.
Aerodynamické křídlo
Dochází k zúžení předního křídla a to o 150 mm, což má za příčinu lepší proudění vzduchu kolem přední části monopostu. Čelo vozu bude navíc mnohem níže, než tomu bylo doposud, což by mělo zajistit zase lepší přilnavost vozidla na rovině i v zatáčkách.
Převody
Určité změny zaznamenala také převodovka. Namísto původních sedmi rychlostních stupňů je to nyní osm. Dříve musela vydržet převodovka 5 velkých cen, v současnosti je to 6 závodů.
Některé další změny v F1
Těch změn je ale mnohem více, nejen ty technické na vozech. Je to například stabilizace startovních čísel, která již nebudou vycházet z minulých výsledků závodů, ale budou stálá, s výjimkou šampiona, který bude jezdit s číslem 1. Jiný bude také systém bodování nebo nasazování jezdců do tréninku.
Uvidíme po sezóně, zda budou tyto změny k lepšímu nebo spíše k horšímu. Někteří fandové je oceňují, jiní zažívají určité rozpory. Obecně se dá říct, že novodobé Formule 1 budou tišší, ekologičtější a méně zatěžované, je ale otázkou, jestli je to pravé pro milovníky silných, burácivých motorů.