Enzo Ferrari a jeho stáj
Enzo Ferrari, to je pojem, který zná každý vyznavač motosportu, každý fanoušek rychlých kol. Je to zakladatel věhlasné stáje, která prošla skutečně neobvyklým historickým vývojem, a má vskutku pohnutý osud. Zaměřme se ale spíše na samotného Enza, povězme si něco o něm a jeho životě a také o jeho vztazích ke stáji formule 1, která má ve znaku vzpínajícího se koně.
Narodil se v italské Modeně v roce 1898 a žil celých devadesát let. Za tu dobu toho stihnul opravdu hodně a stal se nesmírným přínosem pro automobilový sport. Automobilku Ferrari pak založil roku 1929.
Sám se věnoval závodění a zaznamenal mnohé úspěchy, ovšem s vozem Fiat. Postupně vytvořil tým asi 40 jezdců, který se začal význačně prosazovat mezi špičkou. Jak se traduje, na nápad založit stáj, která dnes nese název Scuderia Ferrari, přišel v Bologni na schůzce s bratry Caniatovými a americkým movitým závodníkem Tardinim. Vyplynula z toho velmi zajímavá spolupráce, jejímž výsledkem byly a jsou vozy nejvyššího výkonu, ale také krásných a ladných tvarů.
V roce 1935 zkonstruoval Ferrari společně s Luigim Bazzim první vůz, který nesl označení Ferrari a jednalo se o přestavbu vozu Alfa Romeo.
Významní závodníci za Ferrariho
Za Enza Ferrariho se prosadili někteří závodníci, kteří se nesmazatelně zapsali do dějin. Byly to především: Tazio Nuvolari, Giseppe Campari, Achille Varzi a nezapomenutelný Louis Chiron. Každý z nich zvítězil v mnoha závodech pod vedením zkušeného Enza. Tito ovšem dominovali v předválečném období.
Osamostatnění Ferrari
Rok 1938 byl pro Enza Ferrariho také významný, byla mu nabídnuta spolupráce a smlouva s automobilkou Alfa, ten to však po čase odmítl, neboť součástí smlouvy byl také zákaz používat na těchto vozech znak, symbol nebo některé náhradní díly či doplňky Ferrari.
Raději zůstal u svého dítka a ještě nadšeněji se vrhnul do vývoje nových závodních aut. A výsledkem bylo první vozidlo se závodním zaměřením, s plným označením Ferrari. Byl to slavný model Tipo 815. Ten se vydal na své první závody v roce 1940 a brzy začal být velmi úspěšný. Pak ale přišla nucená přestávka ve výrobě, zaviněná druhou světovou válkou. V tomto období se věnoval konstruktér Enzo Ferrari alespoň výrobě obráběcích strojů.
O tři roky později, tedy právě v době, kdy válka zuřila naplno, v roce 1943 se sídlo společnosti přesunulo do Maranella, které je je dodnes Mekkou nejen závodních a jiných automobilů značky Ferrari. Ovšem o rok později bylo sídlo vybombardováno. To samozřejmě Enza neodradilo a dále pokračoval ve vývoji nových aut a technologických postupů, továrna v Maranellu byla opravena.
Po válce dosáhl Enzo Ferrari se svým týmem prvního vítězství, což se povedlo pilotovi Giuseppemu Farinovi.
Poválečná léta
Poválečná léta pak byla již ve znamení velkého boomu vozů Ferrari, které se staly nezbytnou součástí moderní společnosti, a hlavní zásluhu na tom měl právě Enzo Ferrari, nezdolný to motivátor, muž s inovační myslí a smyslem pro dokonalou konstrukci.
V druhé polovině století se ve stáji Ferrari pod vedením Enza vystřídali skutečné legendy, které získaly spoustu vítězství ve velkých cenách Formule 1, ale také v dalších odvětvích závodění. Vyjmenujme si alespoň některé, možná si je ještě letitější fandové budou pamatovat:
- Luigi Villoresi
- Robert Manzon
- Harry Shell
- Phil Hill
- Lorenzo Bandini
- Jacky Ickx
- Niky Lauda
- Alain Prost
- Novodobí jezdci- Michael Schumacher, Fellipe Massa, Kimi Raikonen
- A mnozí další
Enzův odkaz
Podnikatel a automobilový vizionář Enzo Ferrari se dožil požehnaného věku, prožil celé jednou století v motosportu a dnes je jednou z největších legend. Zemřel v roce 1988 a jeho pohřbu se tehdy alespoň v srdci zúčastnily miliony a miliony lidí. Mužů jako on se nerodí tolik, tak si jich važme. Jeho auta s koněm ve znaku, vyznačující se především rychlostí a aerodynamickým tvarem, tu však budou stále, ta nás neopustí.